A cikk a a5.hu-ról átmentve
Peugeot 307 SW 1.6 Presencé teszt
Amikor 307-est látok, mindig beugrik, hogy ez az év autója. A többszöri
személyes tapasztalatom alkalmával meg is győződhettem róla, hogy ez egy
megfelelő minőségü, jól felszerelt, kényelmes utazóautó, amely megéri a
pénzét. Az SW azonban még ennél is jobb, mivel olyan dolgokkal áll elő,
amelyre csak az egyterüek képesek, vagy még azok sem. Ilyen például az
5,34 négyzetméteres üvegtető, amely olyan hangulatot ad az utastérnek,
hogy egyszeriben elszállt minden gondom, és csak siklani akartam. A
kocsi ugyanis elsősorban erre való, de még mielőtt nagyobb ezt
elkezdeném részletezni, nézzük miért is egyik nagybecsü kollégám szíve
csücske ez az autó.
Lendületes, letisztult, és stílusos: 10 pont?
A kocsi külsejére annyi mindent hallottam már, hogy abból könyvet
lehetne írni, de az áradozók nagy része eleve Peugeot mániákus. Ennek a
márkának ugyanis van formai irányvonala, ezeket az autókat biztosan fel
lehet ismerni. Ehhez társul még, hogy igen tetszetős oroszlánok jönnek
ki manapság a gyárból, így azt hiszem jelenleg a nők nagy részének
tetszik valamelyik Peugeot típus, vagy a 206-os, vagy a 307-es. A 406
Coupé már inkább a férfiak körében népszerü, de mostmár tudom, hogy ide
kell sorolni a 307 SW-t is. Az autót látva ugyanis rengeteg férfi társam
érezte azt a késztetést, hogy nyugalmamat megzavarva bárminemü
információt csaljon ki belőlem az SW tudásáról, és a tapasztalataimról.
Az autó formája ugyanis ezek szerint annyi hívet szerzett a márkának,
amellyel már Dunát lehetne rekeszteni, igaz, legtöbben csak az
üvegtetőre kíváncsiak. Az autó formája azonban mégse ettől szép, hanem a
szépen elnyújtott tetővonaltól, amely már stílusossá teszi az autót.
Mondjuk a sima 307-sre sem lehet azt mondani, hogy csúnya, de valahogy
annak a töltött galamb kinézetén itt tudtak finomítani. Az SW egyszerre
elegáns és sportos, sőt egyszerre minden. Igazából nem szeretnék
belemenni, hogy milyen lámpák és formák alkotják a karosszériát, inkább
csak maradjunk annyiban, hogy ritka jól eltalált egy darab. Ebben az is
szerepet játszik, hogy a 16 collos könnyüfémfelni nagyon illik hozzá, a
zöld fényezés sem volt rossz, és a hátsó sötétített ablakok, valamint a
színre fényezett tükrök is javítottak a helyzeten. Igazából azonban
feketében, és kékben brutális a fémszínü csíkok miatt.
Talán ezért nem
Az összképen számomra csak egy valami rontott jelentősen, ez pedig a
kissé jellegtelen hátulsó fertály. Amilyen stílusos elölről és oldalról,
annyira unalmas hátulról, valami dizájnt itt is belevihettek volna.
Valahogy az egész csomagtérajtó olyan semmilyen, és a lámpáktól is
többet vártam, de én talán telhetetlen vagyok. Ezért nem is szidom
tovább ezt a talán legszebb kombit, amely igazából nem is tudom, hogy
micsoda. Az SW a Station Wagonra, vagy a Sport Wagonra is stimmel, és
valóban a sport kombi jelzőt is rá lehet fogni a kinézete alapján. Az
utastérbe betérve azonban már valami kompakt egyterü érzés is bekerült a
képbe, főleg a csomagtartóban elhelyezett plusz két ülés miatt, amivel
már egyszerre hétszemélyes az SW. Persze szeretteinket ne feltétlenül
ide ültessük.
Így, még mielőtt valaki lélekszakadva el kezdene rohanni a kereskedőhöz,
hogy megtalálta az igazit, elmondom, hogy ez az egyébként 150 ezer
forint felárért kapható két ülőalkalmatosság nem ér semmit. A használata
ugyanis 3-tól hat évig javasolt, akkor még talán elfér benne valaki.
Nem is a szökős fejtér, vagy a szinte a fenekünkkel egy szintben lévő
padló miatt, hanem azért, mert akinek a lába befér a középső üléssor
mögé, az csak egy kisgyerek lehet. Én mindenestre hiába akartam
emberbaráti szeretetből az összes rossz ismerősömet bepréselni oda, a
kiszemeltek nem vállalkoztak rá, mert már ránézésre is ijesztő a hely.
Pedig elvileg nagy ötlet lenne ez az üléssor, de semmi értelme, mert
ilyenkor számításba vehető csomagtér sem marad.
Egyterü vagy kombi
Az SW tehát inkább egy nagyon kényelmes és tágas ötszemélyes kombi,
amiben szükség esetén (nameg ha megvesszük a plusz két ülést)
szállítható plusz két gyerek. Kirándulásokra azonban csak öt utassal
szabad nekivágni, mert ilyenkor marad valamennyi az igényesen
kárpitozott csomagtérből. Ezesetben egy kis rolóval lehet letakarni a
csomagokat, amiknek elhelyezésével az utastérben sem lehet gond. Az SW
ugyanis egyterüsen ötletes belsőt kapott, rengeteg zsebbel,
tárolórekesszel, pohártartóval, fiókkal. Van itt a légkondi által hütött
kesztyütartó, vagy az ülés alól kihúzható fiók. Az oldalajtókban
egyszerre több zseb van, amelyek közül egyik elég nagy. A müszerfalon a
hifi alatt is van egy gumis rekesz, de a pohártartókat is könnyü
megtalálni a két ülés között, valamint az ülések hátoldalán. Az első
ülésekről ráadásul egész kis asztalka hajtható le, és ehhez jön még,
hogy bármelyik hátsó ülés háttámláját is le lehet hajtani, és ilyenkor
asztalként az is jól funkcionál, sőt a padlóban is van tárolórekesz. A
csomagtérbe a franciák hálót is adnak, amivel a kisebb csomagok
leszoríthatók, vagy az utasteret lehet elválasztani a csomagoktól.
Csak hátra ne kelljen
Ennyi ötlet között azonban a kényelemről sem feledkeztek el, ugyanis az
SW üléseire jobban illik a fotel elnevezés, főleg az elsők nagyon
szuperek. Igazából a franciáktól megszokott kényelmet nyújtja, bő
térkínálattal, bár láttam már ennél nagyobb helyet is. Ez azonban elég,
hogy a 180-as magaságommal elől-hátul elférjek, lazán lehet utazni,
kivétel ez alól a hátsó üléssor. Ott ugyanis előbb be kellett préselni
magam, majd a térdemet a nyakamba véve, és közben mindkét bokámat
kifordítva kellett volna valami pozitív jelzőt találnom. Hát nem
sikerült, de sebaj minden más tökéletes. Az eredeti 307-es magasított
teteje miatt itt sincs helyszüke a fejek számára, igazából csak a
középső ülés kicsit keskenyebb szabású az optimálisnál. Az utastér
azonban nem csak a tágassága miatt fogja meg a szívet, hanem a
stílusossága miatt is.
Összhangban a fénnyel
Bár nem mindenhol a legigényesebb anyagok felhasználásával készült az
SW, de azért optikailag jól néz ki, főleg a müszerfalon, és a
középkonzolon lévő ezüst betétek dobják fel igazán. Ez utóbbi szerintem
nagyon eltalált, csakhát a gagyi kinézetü CD-s rádió, valamint a sok
Peugeot-ból és Citroenből ismert légkondi vezérlőpanelje sokat ront a
képen. No, azért így sem rossz, ami elsősorban a szép müszereknek
köszönhető, valamint annak, hogy az egész belső összhangban van. Ennyi
dicséret után azonban még jön a szükséges plusz, ez pedig a tető, amely
annyi fénnyel látja el az utasteret, amennyi már épp elég ahhoz, hogy
másképp lássam a világot. A világosság miatt teljesen más a kék ég alatt
autózni. Nagy ötlet ez a franciáktól, és így, hogy egy rolóval bármikor
el lehet rejteni, sosem zavaró.
Kezelhető, de váltó nem az igazi
Amúgy az autó különböző gombjainak a kezelése nem jelenthet gondot,
minden megy magától a megszokott módon. Sajnos a hifi kezelése a csekély
dizájn miatt elég visszatetsző, még a központi kijelzője is elég
siralmas. Ha ezektől elvonatkoztatók, akkor viszont egy nagyon jó
utazóautó az SW, amiben tökéletesen be lehet lőni a vezetési pozíciót,
és minden esetben kényelmesen telik az utazás. Egyedül az zavart, hogy a
váltókar elég hosszú úton jár, így elég megmozgatja sofőrt, ha városban
végigpakoljuk a fokozatokat. Márpedig a lendületes autózáshoz erre
szükség van, ugyanis a 110 lovas 1.6-os erőforrás a vérszegény
fajtájúból való. Inkább azonban úgy kéne írnom, hogy nem tud
megszabadulni a rá terhelt 1360 kg-os tömegtől, amely eléggé
megizzasztja az egyébként eléggé új Peugeot erőforrást.
A mindennapi normál használathoz azonban ez is elég, már ha valaki nem akar örült módjára sietni a kocsival, ami egyébként nagyon nem is illik az SW egyéniségéhez. A fogyasztás miatt sem érdemes erőltetni a gyorsulásokat, ugyanis az átlagosnál dinamikusabb stílusommal, de abszolút nem széthajtva a kocsit is sikerült egy 10,6-os átlagot kihoznom a Peugeot-ból, ami elég rossz eredmény. Valószínüleg itt is az játszik be, hogy ekkora tömeggel nehezen bánik el a motor, főleg ha sportosan akarja valaki használni. Öregurasan már tíz alá is le lehet menni, de a hőn áhított 8 literes fogyasztáshoz már autópályán kell cammogni. Ez pedig nehéz feladat, mert az ember csak menne, amennyivel lehet, a futómü ráadásul olyan tökéletesen csillapítja a rezgéseket, hogy észre sem veszi az ember a sebességet.
Nem versenyautó, inkább hajó
Ilyenkor azonban mindig jön egy versenyezni vágyó úriember, aki a kocsi
sportos kinézete alapján kihívásnak vesz minden mozdulatot vagy előzést,
szerencsére akár az ilyen kihívásoknak is meg lehetne felelni. A
sportos jelző azonban csak az autó formájára jellemző, a
menettulajdonságai minden téren ellentmondanak ennek, tehát marad a
hajókázás. A futómü ugyanis erre van belőve, és be kell valljam kellemes
érzés ugyanazon a roncs úton 70-nel végigmenni minden zökkenés és zaj
nélkül, ahol a Zafira OPC 50-nél például már ütött. A siklás tehát jó,
és a tempósabb kanyarvételekkel is csak az a gond, hogy mindez nagyobb
oldaldőléssel párosul. Emellett kicsúsztam az ülésből, és alig tudtam
tartani magam, de bekanyarodott, tehát azért vannak biztonsági
tartalékai a futómünek.
Kéne a tolatóradar
Ezt tudom írni a fékre is, ami szintén nagy előredőlést vált ki, ha
végállás kapcsolóként használom, de a fékerővel semmi gond. Az
adagolhatósága is jó, igazából csak az zavart, hogy kicsit puha. Éppen
úgy, mint a kuplung, amelyen érződik, hogy nőkre hangolták, finom járású
és egy icipicit elmosódott fogáspontú. Ehhez jön még, hogy a váltókar a
már említett baromi hosszú úton jár, vagyis jobb nem elsietni a
váltásokat, ráérünk. A kar megvezetése egyébként jobb, mint a többi
Peugeotban, tehát itt is van előrelépés, csak kicsi. A kormányra sem
tudok túl sok rosszat mondani, ugyanis azoknál a tempóknál, amit az autó
tud, tökéletes. Bár városban szintén kicsit túl könnyü, de a
sebességfüggő szervo miatt nagyobb tempónál bekeményít, és úgy már jó. A
városi könnyedség elsősorban manőverezésre jó, azonban ilyenkor jön a
gond, hogy az autó fara nehezen látható, érezhető. Szerintem megéri a 80
ezres tolatóradart megvenni a kocsiba, mert ilyenkor kevesebb
idegességgel túl lehetünk a nagyvárosi parkolási müveleteken. A tükrök
egyébként nagyon jó segítséget nyújtanak a normál közlekedéshez és
sávváltásokhoz, de a tolatásnál nem látnak ők sem a legömbölyítések
mögé.
Menyivel megyünk? Nem létezik!
A parkoláskor egyébként az is gondot jelent, hogy a 307-es duci orrából
sem lehet látni egy hangyányit sem, de ezt gyorsan megszoktam, és
szerencsére mindig eltaláltam mit lehet, és mit nem. Viszont azt
tudomásul kellett vennem, hogy 150 felett nem nagyon szeret gyorsulni az
SW. Az 1.6-os ugyan nagyon nehezen kiköhögte még a 190-et is, de ehhez
már türelem kell, meg szétnyúzási hajlam. Mindenesetre a 150-160-at elég
szépen tartja a kicsike, ekkor még valami gyorsítási hajlamot is mutat.
Természetesen ezt az egészet ilyenkor is egy viszonylag halk siklásnak
éli meg az ember, ezért nincs sebességérzet a kocsiban. Bár ez valóban
jó, de egyben veszélyes is, ugyanis idővel hajlamos a vezető megszokni a
dolgot, és beleszalad egy-két olyan dologba is gyorsabban, amibe
elvileg nem annyival szeretett volna. A hirtelen reakciók ráadásul
ilyenkor elég rendesen megrángatják a kocsit, tehát akár kitöréssel is
lehet számolni. Mindez azonban ilyenkor is jól uralható, de nem lenne
rossz egy ESP.
Ez azonban sajnos csak a nagyobb 110 LE-s HDi-hez jár, esetünkben 170
ezer forintos extra. Amúgy pedig az autóban minden benne van amire
vágytam, talán még a fedélzeti computer hiányzott, ami csak az eggyel
magasabb Premium felszereltséghez jár. Az autó egyébként hiába a full
fapad verziója volt a 307 SW-nek, hiszen ezt nem lehetett észre venni,
annyi extra van alapban. A felszereltségben ugyanis már benne van a
biztonságról gondoskodó hat légzsák, blokkolásgátló, vészfékrásegítő,
pirotechnikai övek, a lopást pedig léptetőkódos indításgátló próbálja
szériában meggátolni. Természetesen a többi ötletes dolog, mint az
asztalka, vagy ülés alatti fiók is széria, tesztautónkban azonban volt a
Premium felszereltségi szintre jellemző extrákból is, amiket
természetesen csak felárért lehet megkapni. Ezek közé tartozott a 95
ezerbe kerülő könnyüfémfelni garnitúra, és a plusz 50 ezerbe kerülő
automata klíma. Ezen felül voltak olyan extrák, amelyeket minden
modellben felárasak, vagyis a hátsó két ülésért mindig le kell perkálni
plusz 150 ezret, és a hátsó sötétített ablakok is 20 rugóba kerülnek. A
Presencebe egyébként még alapban jár a autórádió, amelyet 45 ezerért
lehet CD-sre cseréltetni, a rengeteg elektromos kütyü, amelyek között
azonban feláras a hátsó elektromos ablak.
Akciós vétel
Ezért a felszereltségért pedig így ahogy van 4,555 millió forintot kérnek a Peugeotnál, ami igen csekély egy ilyen jó autóért. Én mégsem ezt választanám, ugyanis a jobb felszereltsége, és az ugyanilyen erős, de takarékosabb motorja miatt nekem a 110 lovas HDi az etalon, amely akár literekkel is képes kevesebbet enni. Igaz, az drágább majdnem 800 ezerrel, de benne van az ESP 170 ezerért, a fedélzeti számítógép 35 ezerért, és a hátsó elektromos ablak 50 ezerért. Így pedig a különbség már lényegesen kisebb, amin már érdemes elgondolkodni A HDi ráadásul sokkal jobban vizsgázik forgalomban, ugyanis nagy nyomatéka miatt rugalmasabb, mint 1.6-os benzines társa. Ennek ellenére senkit sem karok elriasztani a benzinestől, hiszen ez sem rossz, csak meg kell gondolni, hogy mennyit fogja használni az autót, megéri-e finanszírozni a benzines 10 liter körüli fogyasztását, ha a dízel körülbelül 2-3 literrel kevesebbel beéri.
Pontszámok |
Külső: 9 |
Belső: 8 |
Kényelem: 9 |
Felszereltség: 8 |
Motor: 6 |
Fék: 8 |
Futómü: 8 |
Kormány: 8 |
Váltó: 7 |
Menettulajdonságok: 7 |
Fogyasztás: 6 |
Ár/érték: 8 |
Müszaki adatok |
Motor: soros, 4 hengeres, hengerenként 4 szelepes benzinmotor |
Hengerürtartalom: 1587 ccm3 |
Max. teljesítmény: 109 LE / 5750 ford./perc |
Max. forgatónyomaték: 147 Nm / 3900 ford./perc |
Meghajtás: elsőkerékhajtás, ötfokozatú kéziváltó |
Hossz / szélesség / magasság: 4420 mm / 1755 mm / 1570 mm |
Tengelytáv: 2710 mm |
Saját tömeg: 1360 kg |
Csomagtartó mérete: 135 / 1540 l |
Üzemanyagtank mérete: 60 l |
Gyorsulás 0-100 km/h: 12,8 s |
Végsebesség: 182 km/h |
Fogyasztás (város/országút): 9,9 / 6,3 l/100 km |
Tesztfogyasztás (vegyes): 10,6 l/100 km |
Modell ára: 4 555 000 Ft |