« November 2024 » | ||||||
H | K | Sze | Cs | P | Szo | V |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Első ablaktörlő motor javítása
Fili jóvoltából
Hibajelenség: Törléskor kb. 7 másodperc után rossz pozícióban álltak meg az ablaktörlő lapátok. Akár milyen fokozatban volt(automata, lassú, gyors, vagy csak 1x törlés) akkor is csak 7 másodpercig törölt, és aztán ahogy ő gondolta megállt valamilyen helyzetben.Nem vicces szakadó esőben, hogy megáll magától, és állandóan fel le kell nyomkodni a bajuszkapcsolót, hogy működjön. Ezért rászántam az időt és megcsináltam A leírás remélem érthető, próbáltam lépésről lépésre leírni a szétszedést és a javítást is. Jó munkát :D
Nekem 4 órába került az egésznek a szétszedése, megtakarítása, és aztán az összerakása.
Amik szükségesek az ablaktörlő mechanika, és az ablaktörlő karok leszedéséhez:
T20, T30, T40-es Torx kulcsok, Pl kék alkoholos filc, vagy karctű, kis méretű tükör, finom szemcséjű smirglipapír, 10-es T kulcs, 10-es csillag-villás kulcs, 16-os csillag-villás kulcs, 10-es dugó 2 rövid szárral és racsnival, 2 db 13-as csillag-villás kulcs, lapos csavarhúzó, kis méretű csapágy lehúzó, vízpumpa fogó, és gép zsír.
Először is akksi saruk le, aztán ki kell venni az akkumulátort a helyéről. Én kivettem az akksi tartó lemezt is, mert így könnyebben hozzáfértem a későbbiekben az ablaktörlő motorjához.
A hangszigetelő anyagokat el kell távolítani teljesen. (lapos csavarhúzó). A fékfolyadék tartályát is le kell kapni(torx kulcs), hogy hozzáférjünk az ablaktörlő mechanikához.
Ha ezekkel megvagyunk vegyük le a szélvédő alatti ívelt műanyagot ami az esővizet vezeti el. Ezt 2 db 6-os csavar fogja.(10-es T kulcs, vagy 10-es dugóval is ki lehet kapni gyorsan).
Ha ez meg van, akkor a motorháztető zsanérjánál van még mind két oldalt 1-1 műanyag patent(lapos csavarhúzóval benyom, és kiszed)
Következő lépés, le kell venni az ablaktörlő karon levő anyákat(16-os kulcs fogja).
Nekem 2 ágú csapágy lehúzóval simán le sikerült húzatni erőlködés nélkül a karokat.
A egész szélvédő alatti műanyagot kapjuk le, de finoman, nem feszegetve, nehogy megreppenjen a szélvédő. (két oldalt felfele húz, középen pedig lefele a vízhűtő irányába)
Most már szabadon, és aránylag könnyen hozzáférhető a mechanika. Az egész mechanikát 3 db csavar fogja. Két szélen egy egy 6-os csavar, ezeket 10-es dugóval és két rövid szárral racsnival lelazítjuk és kiszedjük. Majd középen van még egy arany színű anya, amit 1db rövid szárral leszedjük. Ha ez megvan már valamelyest mozog az egész ablaktörlő mechanika.
Én kb fél órát szenvedtem, hogy kiszedjem az egészet, de rájöttem, hogy ez nem fog menni, mert nincs annyi hely. Egyébként is a szélvédőt sem akartam feszegetni, így nem szedtem ki.
Helyette, 3 db gömbcsuklót lepattintottam, hogy ki tudjam szedni magát a motor.(a gömbcsuklók visszafele rakása előtt érdemes egy pici zsírral bekenni a házukat)
A motorra rácsatlakozik egy kábel, amiről kapja az áramot, azt lehúzzuk, persze úgy hogy a biztonsági csatiját oldjuk úgy, hogy alányúlunk lapos csavarhúzóval.
A motort 4 db 6-os csavar fogja, ezt 10-es csillag kulccsal kiszedjük és már ki is jön a motor a mechanika nélkül. A motor most már kézben van, külsőleg csak poros. Én lefújtam levegővel kissé.
Az áttétel részt kapjuk le itt lesz a hiba. 6db torx csavar fogja a fedelet.
Óvatosan vegyük le a fedelet, de a tömítésre vigyázzunk, ne hogy megsérüljön.
Most látható lesz egy aránylag kör alakú réz lapka, A fedőt amit levettünk, azon van 2 db érintkező. Az egyik folyamatosan érintkezik a réz lappal. A másik(a belső érintkező) a végállást jelzi a kör belső oldalán egy kis kiugró résszel a réz lapon. A kör alakú lapka enyhéz zsíros, ezt picit törölgessük meg.
A probléma a réz lapka közepén keresendő, nekem mint a képen látszik picit koszos volt. Finom smirglivel picit meg kell csiszolni, hogy szép fém tiszta legyen újra.
A két darab réz érintkező végeit megsmirgliztem, mert picit fekete volt, és szerintem itt nem érintkezett. Én hajtottam 1-1 mm-t mind két érintkezőn, hogy jobban hozzáérjen a réz lapkázhoz. Ez kész is.
Elektromotor karbantartása
Ha már szét volt szedve, akkor magát az elektromos motort is szétszedtem. 2db torx csavar fogja a motort. Óvatosan kell kitekerni a 2db csavart, mert rugó ellenében leugrik a motor az áttétel-házról. Van itt is egy tömítés, erre is vigyázzunk.
Másrészt pedig a 3 db szénkefe is szana-szét eshet, ezért lassan és óvatosan kell szétszedni. Kihúztam a forgó részt az álló részből(maga a motor házából).
Kitörölgettem, és kifújtam levegővel. A forgórészen a kommutátor is érdemes egy picit megsmirglizni, de csak finom papírral, ha ez megvan a port, piszkot levegővel kifújni.
A motor összerakásánál 2 emberes a művelet, mivel a 3 szénkefét folyamatosan nyomja kifele a 3 rugója.
Én úgy oldattam meg, hogy a szénkeféket cérnával húzattam a helyükre, és úgy dugtam vissza a forgórészt az áttétel házba, úgy, hogy közben nyomni kell befele a forgórészt, mert rugó ellenében jön kifele. Tömítés vissza, majd az állórészt(a motor házát) rányomni az áttétel házra, majd 2 torx csavar visszateker.
Most már az áttétel ház fedelét is a helyére tehetjük, persze csak a tömítés után.
Ezzel a javítás kész, jöhet az összerakás fordított sorrendben
By Fili.