Nyitólap Regisztráció RSS Szombat, 2024-10-12, 1:29 PM
Üdvözöllek, Vendég
Fórum tali még:
HONLAP MENÜK
Propaganda
Statisztika
Keresés
Naptár
«  Október 2024  »
HKSzeCsPSzoV
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031

Beragadt/befagyott kézifék

 Aki még nem tapasztalta, az majd fogja, hogy az eredeti gyári kézifék megoldás néha problémákat rejt magában. Elsősorban télen, amikor bejönnek a mínuszok. A kézifék beragad, a hátsókerék beáll. Ha szerencsénk van, akkor kevés km után a súrlódás hatására kopik annyit a betét, hogy elengedje a beállt kereket, de ha nincs, akkor sürgősen érdemes beállni egy mélygarázsba, ahol plusz fokok vannak. Más megoldás nem nagyon van ott helyben. Emellett roblémát okozhat még a hátsó keréken a kézifék modul koszolódása, ami miatt a szabad mozgás akadályozott, így a fék nem, vagy nem teljesen old ki. 

A befagyásos probléma a bowdent vezető "csőrendszer" (ábrán a 3-as) végének a kialakításánál keresendő.
Az íves, és nem kellően szigetelt kialakítás miatt a pára vagy a kondenz víz megtelepszik benne, ami aztán télen bele is fagy.

Kétféle megoldás létezik:

Évek óta kapható a gyári megoldás, egy továbbfejlesztett kézifékkötél-pár, ami pontosan ezt a vízbefolyást elkerülendő és a páralecsapódás elvezetését segítendő került kifejlesztére. Hogy mennyire működik, arról néhány fórumtársunk tudna pontosabb információt mondani, a többségünket azonban a házi barkács megoldások, és a cserealkatrész ára egyelőre a csere elhalasztására késztetett.
És innentől kezdődik a magyar lelemény. :) (Mindenki saját felelősségére próbálja ki, az eredmény nem garantált!)  

A rendszer tisztítása:

Felemeljük a kocsit annyira, hogy aláférjünk (vagy aknában alámászunk). A kézifékkötél vége könnyen kiakasztható a vájatból, egy fogó segítségével "fékezzünk" a fék külső végén, a sima anyacsavarral fogott kézifék-modulon, így a bowden kiakasztható. Egy íves laposfogóval összenyomva pedig a gyűrű alakú támasztékból is ki lehet vezetni a kézifékkötél végét lezáró gumidugó vastagabb részét. Majd meglátod. Utána lefelé lógatva kiengedjük belőle a vizet. Ellenőrizzük, hogy a kerékagynál a kézifék modul szabadon mozog-e. Ha nem, féktisztítóval felszabadíthatjuk a mozgását. 

A házi megoldások:

Innetől többféle eljárásról hallani. Van, aki minden fagyosabb idő előtt leereszti a vizet a csőből (akár hetente... de akár egy vizesebb út alatt újra telemehet). Van, aki leveszi a dugót, és telenyomja a csövet zsírral, hátha a víz majd akkor nem folyik be (azonban a pára így is bennemarad a rendszerben, illetve a porral a zsír fantasztikus ragacsot tud a csövekben képezni, és lehet, később emiatt fog beállni a kézifék).  Egy másik módszer: a kézifékkötél íves alakban halad az utolsó felfüggesztési ponttól (ábrán 6-os) a kerékagyon lévő kézifék-modulig. Az U alakú részben emiatt áll meg (és fagy bele) a víz. Gyorskötözővel felkötözzük azon a ponton is, ahol az U alakú rész legmélyebb pontja van. Ezzel a "völgyet" "púppá" tesszük, remélve, hogy így kevésbé folyik bele a víz. Tesztelve nem volt még, de így talán kevesebb víz megy bele, ha be is fagy, kisebb felületen fogja a bowdent, talán hamarabb kiold, illetve hamarabb kiolvad egy mélygarázsban.