Nyitólap Regisztráció RSS Szombat, 2024-10-12, 1:50 PM
Üdvözöllek, Vendég
Fórum tali még:
HONLAP MENÜK
Propaganda
Statisztika
Keresés
Naptár
«  Október 2024  »
HKSzeCsPSzoV
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031

Az új 307 motorjai


    Motortípusonként itt vannak a képek a motortérről a tagok jóvoltából.

Benzinmotorok


  • 1.4 16V / ET3J4 motor
Lökettérfogata 1360 cm3, 75 mm-es furattal és 77 mm-es lökettel. 65 kW-os maximális teljesítmény ad le 5250 fordulat/percnél, nyomatékának maximuma 133 Nm 3250 fordulat/percnél. Már 2000 fordulat/perctől a motor 118 Nm-t ad le, vagyis a maximum 90 százaléka a vezető rendelkezésére áll.

A szívóoldalon fokozat nélküli változó szelepvezérlést alkalmaztak (VVT*) - ez ad a motornak egyszerre nyomatékos és nagyteljesítményű karakterisztikát.

Ez a motor a három- és ötajtós limuzinokban, valamint a Breakben található meg, kizárólag ötfokozatú kézi sebességváltóval.

  • 1.6 16V / TU5JP4 motor
Lökettérfogata 1 587 cm3, 78,5 mm-es furattal és 82 mm-es lökettel, a motor 80 kW maximális teljesítmény ad le 5750 fordulat/percnél, nyomatékának maximuma 147 Nm 4000 fordulat/percnél. A nyomatékmaximum 85 százaléka a vezető rendelkezésére áll 2000 fordulat/perctől és 95 százaléka, vagyis 140 Nm forgatónyomaték 3000-5000 fordulat/perc között.
Ez a motor a három- és ötajtós limuzinokban, valamint a Break, SW és CC változatokban található meg. Választható ötfokozatú kézi sebességváltóval csakúgy, mint a Porsche Tiptronic rendszerű automatikus váltóval - utóbbi alól kivétel a CC.
  • 2.0 16V 103 kW / EW10A
Ez az EW10J4 motor továbbfejlesztése, négyhengeres és két vezérműtengelyes, 16 szelepes konstrukció, 1997 cm3-es lökettérfogattal (furat 85 mm, löket 88 mm).
A kompakt blokk könnyűfém ötvözetből készül, az öntéskor behelyezett perselyekkel. A forgattyúsházat alulról könnyűfém olajteknő erősíti, amely hozzájárul az egység szilárdságához, és jelentős mértékben csökkenti a vibrációt. A vezérlést fogazott szíj hajtja, közvetlenül a vezérműtengelyek hajtókerekeit mozgatva.
Az elektronikus fojtószelep működését a motorvezérlő számítógép irányítja, ami javítja a komfortérzetet és lehetővé teszi az ESP-vel való együttműködését.
A motor továbbfejlesztése során a következő rendszereket alkalmazták:
- A kipufogórendszer egy, közvetlenül a (négy-az-egybe típusú) leömlő alá épített előkatalizátort és egy padló alatti katalizátort tartalmaz. Ez a megoldás teszi lehetővé, hogy a motor indítása után hamar megkezdődjön a kipufogógázok tisztítása.
- A szívóoldal fokozat nélküli változó szelepvezérlése (VVT*) 0 és 50 fok között tudja változtatni a vezérlési szöget a főtengelyen mérve. Mindez fokozat nélküli átmenettel történik, így minden fordulatszámnál optimális az égéstér töltési foka. Ez ad a motornak egyszerre nyomatékos és nagyteljesítményű karakterisztikát.
- A termosztátot víz/olaj hőcserélővel kombinálták, ami javítja a bemelegedést, csökkenti a károsanyag-kibocsátást és a fogyasztást.
- A generátor a motor terhelésének figyelembe vételével szabályozza az akkumulátor feszültségét, ami szintén hozzájárul a fogyasztáscsökkenéshez.
- Csökkent az alapjárati fordulatszám.
- Új geometriájú vezérmű-kerék csökkenti a zajt.
- A vezérlőelektronika Magnetti-Marelli 6LP szekvenciális befecskendező rendszert és Valeo BBC 1.4 gyújtórendszert tartalmaz.

Mindezeknek a fejlesztéseknek köszönhetően a motor maximális teljesítménye 100-ról 103 kilowattra nőtt 6 000 fordulat/percnél, a nyomaték pedig ezentúl nem 190 Nm 4100 fordulat/percnél, hanem 200 Nm 4000 fordulat/percnél.

2500 fordulat/percnél a rendelkezésre álló nyomaték eléri a 184 Nm-t, vagyis a maximális érték 92 százalékát, ami 5 százalékos növekedést jelent az EW10J4 motorhoz képest. Ezek az értékek nagyobb rugalmasságot adnak a járműnek alacsony fordulatszámokon, ami a vezetés kényelmét és a zajszintet is előnyösen befolyásolja. A fogyasztás 3-5,5 százalékkal csökkent, sebességváltótól és karosszériától függően, hozzájárulva ezzel a CO2-kibocsátás mérsékléséhez is.
Ez a motor megtalálható a három- és ötajtós limuzinokban, valamint a Break, SW és CC változatokban. Választható ötfokozatú kézi sebességváltóval csakúgy, mint a Porsche Tiptronic rendszerű automatikus váltóval.
*Variable Valve Timing

  • 2.0 16V 130 kW / EW10 J4S motor 
A benzines EW10 J4S az EW10A motorból származik, de erősen különbözik tőle a "felső része" (hengerfej-szívórendszer-kipufogórendszer-motorvezérlés), miáltal az EW motorok családjának legnagyobb teljesítményű négyhengeresévé vált.
Lökettérfogata 1997 cm3, 85 mm-es furattal és 88 mm-es lökettel, a motor 100 kW maximális teljesítményt ad le 7000 fordulat/percnél, nyomatéki maximuma 202 Nm 4750 fordulat/percnél.
A négyszelepes, keresztáramú hengerfej stabilizált alumíniumból készült. A kettéágazó szívócsatornákat úgy optimalizálták, hogy csökkenjen az áramlási ellenállásuk. Az égésterek háztető alakúak, körülöttük az optimalizált hűtővíz-térrel.

A VVT* rendszerrel ellátott szívóoldali vezérműtengely elfordítását a motorvezérlő számítógép szabályozza, a motorolaj hőmérsékletének, a motor terhelésének és fordulatszámának függvényében.

A négy-az-egyben típusú kipufogó-leömlő rozsdamentes acélcsőből készült.
A motor a háromajtós változatokat, illetve a CC-t mozgatja, kizárólag ötfokozatú kézi kapcsolású sebességváltóval.

Dízelmotorok


  • 1.6 16V HDi 80 kW / DV6TED4 motor
Ez a motor tökéletesen beleillik a PSA Peugeot Citroën csoport "méretcsökkentési" stratégiájába, amely a motorok eredeti dinamikai tulajdonságainak megtartása mellett kisebb lökettérfogat alkalmazását és a fogyasztás csökkentését veszi célba.

Ezzel összhangban a DV6TED4 lökettérfogata 1560 cm3 (furat 75 mm, löket 88,6 mm), elöl elhelyezett köztes hűtővel. Legnagyobb teljesítménye 80 kW 4000 fordulat/percnél, nyomatékának maximuma pedig 240 Nm 1750 fordulat/percnél.
A három felső fokozatban az "overboost"* (túltöltés) funkcióval a nyomaték elérheti a 260 Nm-t, 2000 fordulat/percnél, ez akkor lép működésbe, ha 1500 és 3750 fordulat/perc között teljes gázt ad a vezető. Ilyenkor időszakosan 8,3 százalékkal nő a nyomaték.

A teljesen alumínium, négyhengeres motor blokkjának kialakításakor különös figyelmet szenteltek a megbízhatóságnak, a hosszú élettartamnak és a magas szintű akusztikus tulajdonságoknak. A blokkon 16 szelepes, két vezérműtengelyes hengerfej található, görgős szelephimbákkal és hidraulikus szelephézag-kiegyenlítéssel. A motor feltöltéséről Garrett GT 15 típusú, változó geometriájú, kis tehetetlenségű turbófeltöltő gondoskodik.

A motor második generációs Bosch közös nyomócsöves (common rail) befecskendezésű, amelynek befecskendezési nyomása 250 és 1600 bar között változhat. Nagyságát a fordulatszám és a terhelés függvényében a vezérlő számítógép határozza meg. A nyomástároló ("rail") a négy befecskendező fúvókához csatlakozik, melyek porlasztófejében hat, 120 mikron átmérőjű furat van. Ez roppant finom permet befecskendezését teszi lehetővé közvetlenül az égéstérbe, hozzájárulva a homogén elegy kialakulásához és ezzel az emisszió csökkentéséhez, már a forrásnál. Ezen túl a közös nyomócsöves rendszer a többszörös befecskendezés technikájának alkalmazásával megmutatja a benne rejlő potenciált: munkaütemenként akár hat, eltérő nagyságú dózist képes befecskendezni.
A kipufogógázban található nitrogén-oxidok mennyiségének csökkentése érdekében a DV6-ot ellátták kipufogógáz-visszavezetéssel (EGR) is. A kipufogógáz-utókezelést teljes körűvé téve, az oxidációs katalizátort a turbóhoz a lehető legközelebb helyezték el, hogy kihasználják a magasabb kipufogógáz-hőmérséklet előnyeit. A motorblokknál víz-olaj hőcserélő található, amelyhez az úgynevezett "környezetbarát" olajszűrő kapcsolódik. Az utóbbin csak a szűrőbetétet kell cserélni, ami megkönnyíti az utólagos feldolgozást, illetve használatával elkerülhető az olaj kifolyása a olajcsere során.

A motor a három- és ötajtós, a Break, SW és CC változatokat mozgatja, ötfokozatú kézi kapcsolású sebességváltóval.

  • 1.6 16V HDi 66 kW / DV6ATED4 motor
Az 1,6 literes, 66 kilowattos HDi motor a hasonló teljesítményű 2 literes HDi-t váltja le, miközben nyomatékának maximuma nagyobb (215 Nm a 205-tel szemben), de alacsonyabb fordulatszámon (1750 fordulat/percnél 1900 helyett) jelentkezik.

A motor a 80 kilowattos HDi módosított változata, így ugyanaz a hengertömb, a 16 szelepes hengerfej és a második generációs common rail befecskendező rendszer, aminek 1600 bar a maximális befecskendezési nyomása (a 2.0 HDi 1350 bar értéke helyett).

Különlegessége a hat, igen kis átmérőjű furatot tartalmazó befecskendező fúvókák alkalmazása, ami a homogén elegy kialakításához járul hozzá azáltal, hogy munkaütemenként több kisebb dózist képesek a hengerbe juttatni. Turbófeltöltője megkerülőszeleppel szabályozott.

Nagyon fejlett befecskendezési technológiája révén az ezzel a motorral felszerelt 307-ek többet nyújtanak, mint az azonos teljesítményű korábbi 2,0 literes HDi motorral. A gázreakció gyorsabbnak érződik, élénkebben emelkedik a fordulatszám és a zajszint érezhetően javult.

A fogyasztás, és vele az üvegházhatást kiváltó gáz kibocsátása, jelentősen csökkent.
Limuzin karosszériába szerelve például beéri 4,9 literrel, 100 km vegyes használat során (a 2.0 HDi 5,2 literes értékével szemben), míg az üvegházhatást okozó gáz kibocsátása 138-ról 129 g/km-re csökkent, ami 6 százalékot jelent. A városi fogyasztás javulása még feltűnőbb, -0,8 l/100 km, ami 12 százalékos csökkenést jelent.

Ez a motor a három- és ötajtós, a Break, és az SW változatokat mozgatja, ötfokozatú kézi sebességváltóval.

  • 2.0 HDi 16V 100 kW / DW10BTED4 - FAP motor
Lökettérfogata 1997 cm3 (furat 85 mm, löket 88 mm), feltöltéséről változó geometriájú, vákuumos megkerülőszelepes, Garrett gyártmányú turbófeltöltő gondoskodik, elöl elhelyezett köztes hűtővel. Legnagyobb teljesítménye 100 kW 4000 fordulat/percnél, nyomatékának maximuma pedig 320 Nm 2000 fordulat/percnél. A négy felső sebességfokozatban az "overboost"* (túltöltés) funkcióval a nyomaték elérheti a 340 Nm-t, 2000 fordulat/percnél. A túltöltés 1500 és 3200 fordulat/perc között, teljes terhelés mellett lép működésbe.

A nagynyomású common rail (közös nyomócsöves) közvetlen befecskendezést elektronikus szabályzású nagynyomású szivattyú táplálja. A rendszer akár hat különböző befecskendezésre képes munkaütemenként.

Ezt a motort harmadik generációs, Octosquare típusú részecskeszűrővel látják el.
A csereperiódus ezentúl 180 ezer kilométer, amit az adalék és a szűrőtest továbbfejlesztésével értek el. Az új generációs Eolys adalék hatékonysága már olyan jó, hogy keveset kell az üzemanyaghoz adagolni és nagyban csökkenti a szűrőben maradó égéstermékek mennyiségét.

A szűrőtest szerkezete új, úgynevezett Octosquare, a belépő csatornák átmérője nagyobb, ami jelentősen növeli a szűrő tárolókapacitását.

Ez a motor a három- és ötajtós, SW és CC változatokat mozgatja, hatfokozatú kézi sebességváltóval.

Erőátvitel

  • Kézi sebességváltók
Az új 307 valamennyi motorja társítható kézi kapcsolású mechanikus sebességváltóval, amelyet a motor aljánál, keresztirányban építenek be.
A fokozatok fogaskerék-párjainak áttételeit és a végáttételt minden egyes motorhoz hozzáigazították, a nyomaték és a teljesítmény, illetve a hozzájuk tartozó fordulatszámok függvényében.
Az 1,4 és 1,6 literes benzinmotorokat MA típusú ötfokozatú váltóval látják el, az 1,6 literes HDi és 2 literes benzines motorokat pedig ötfokozatú, BE4 típusúval, míg a 2 literes HDi-k hatfokozatú, ML típusú váltót kapnak.
A váltók huzalos működtetésűek, míg a kuplung működtetése hidraulikus, automatikus utánállítással.
A kuplungtárcsa átmérője változattól függően 200-230 mm között változik.
  • Automatikus sebességváltók
Az 1,6 literes és a 103 kilowattos 2,0 literes benzinmotorok AL4 típusú automatikus sebességváltóval is párosíthatók, amelyet Porsche Tiptronic rendszerű szekvenciális kapcsolással is elláttak.

Ez az "autoactive" váltó négyfokozatú, a váltási funkciók szabályzása elektronikus.
Az előválasztókar két síkban mozog, jobb oldalon, lépcsőzetesen a PRND-állások találhatók. A bal oldalra a D állásból tolható át a kar, ott a szekvenciális (Tiptronic) váltás működik, amely az "aktív" autózás élményét nyújtja a vezetőnek. Felkapcsoláshoz vagy a visszaváltáshoz elég előre- vagy hátramozdítani a kart. A rendszer automatikusan egyesbe kapcsol megálláskor, ellenben felvált, amikor a motor eléri a túlpörgetés alsó határát, hogy védje a mechanikát. Két nyomógomb szolgál a Sport és a Hó program kapcsolására. A nagyobb biztonság érdekében az autoactive váltónak van "shift lock" funkciója is, vagyis járó motor esetén, álló helyzetben csak a fékpedál lenyomásával lehet a kart kivenni a parkolóállásból.

peugeot.hu
 
B1BBM2K1 - 406D8 MOTOR DW10ATED