« November 2024 » | ||||||
H | K | Sze | Cs | P | Szo | V |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Melyik ventilátor is, hát a hűtőé.
A hiba oka lehet, hogy nem megy a hűtő ventilátora.
Ennek egyik oka lehet a ventilátor vezérlő biztosíték kiégése.
Télen a nagy hóesésben kocsikat követve az autó elejére teljesen ráfagyhat a felverődő latyak. Ebben az esetben esélyes, hogy az olvadt latyak a menetszéltől keményre fagy, és lefogja a hűtő ventilátor forgó részét is.
Ezután ha erős terhelésnél (pl. hegynek felfelé menet) a vízhőfok elindul fölfelé (főleg, hogy a latyak légmentesen lezárja az autó elejét, tehát a menetszél sem nagyon tud hűteni), a ventilátor nyilván bekapcsolna, ha tudna, de nem tud, mert a forgórész oda van fagyva az állórészhez.
Ki is megy a biztosítéka. Szerencsére a konkrét esetben nem maga a ventilátor motoré ment ki, ami közvetlenül a venti mellett van, tehát csak a teljes első maszk bontása után férhető hozzá, hanem csak a kapcsoló relé biztosítéka szállt el. Ez a motortérben van, a biztosítéktáblánál, sokkal könnyebben hozzáférhető helyen.
A hiba nyáron merült fel, tulajunk nyáron észrevette, hogy a klíma meleg levegőt nyom álló helyzetben, viszont hűteni kezd, ha van menetszél. A motortérben ellenőrizve látszott, hogy bár a kompresszor kapcsol, a ventilátor nem indul el.
A ventit működtető relé biztosítéka a motortéri bizti táblában van, de nem fölül, hanem alatta.
Javítása: Az MF1 nevű 50 Amperes nagy méretű biztosíték cseréje.
Némi bontás árán lehet hozzájutni:
- áramtalanítás (=ablak lehúz, motorház felnyit, kocsi becsuk, vár 3-5 percet, aksisaru le)
- le kell szedni a motortéri biztosítéktáblánál a kétszer 3 soklábú csatlakozót, a kapcsoló panelről is, és a motorvezérlőről is.
- ki kell csavarni a 12 Voltot az aksiról hozó vastag vezetéket rögzítő csavart, majd félretenni a kábeleket, és utána kiemelni a motorkomputert is (nem fogja semmi, kivehető, ha a vezetékek nincsenek az útjában).
- a biztosítéktáblát kipattintani a helyéről (két műanyag fül fogja picit, nem vészes, látszik),
és így lehet hozzáférni a nagy biztosítékokhoz, ami a panel alatt, oldalról látszanak.
Csipesszel ki lehet szedni a hibásat, az új biztosíték mehet a helyére.
Majd mindent visszapakolni fordított sorrendben, áram alá helyezés, gyújtás, pár perc várakozás, időbeállítás, stb, és go.
(ádibébi)
2.0 HDI hűtő ventillátor reléje
( HEGIZOLI 307 )